Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Traditia bijuteriilor scandinave

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]
Spread the love

Desi in Scandinavia s-au realizat bijuterii deosebite inca din vremea vikingilor, industria bijuteriilor din regiune, si-a intrat in drepturi depline la sfarsitul secolului XIX. Bineinteles ca, pana in acel moment bijuteriile din cele patru tari scandinave –  Danemarca, Norvegia, Suedia si Finlanda,  exprimau in mare parte traditiile popoarelor nordice timpurii. Bratarile masive si foarte incarcate, inelele si pandantivele, aveau un design complex, elobarat cu modele innodate si reprezentari animaliere si elemente simbolice specifice acelei perioade istorice.  Aceste piese evidentiau metalul folosit, in special argintul, iar anturajele aveau o varietate limitata de pietre pretioase si perle.

guilloche & email - norvegia cca 1950

brosa guilloche & email – in portofoliul www.artantik.ro

Aproape de inceputul secolului XX, artizanii scandinavi s­-au orientat spre artele indigene pentru a creea noi modele de bijuterii. Orfevrrii norvegieni s-­au distins prin arta emailarii metalelor,  creatori precum J. Tostrup, Marius Hammer si David­-Andersen  adoptand tehnicile Basse-taille si plique-à-jour in productia de bijuterii cu specific scadinav.  Majoritatea acestor piese emailate reflectau moda Art Noveau a culorilor aprinse si formelor florale dense.

 

Basse-taille – este o tehnica de emailare in care artistul creaza un basorelief in metal, de obicei argint sau aur, prin gravare sau martelare. Intregul model este creat in asa fel incat cel mai inalt punct al modelului decorativ sa fie situat este mai jos decat metalul din jurul lui. Apoi intregului model i se aplica un email translucid, permitand luminii sa se reflecte in relief si creand astfel un efect artistic dramatic.

Plique-a-jour (denumirea franceza pentru “a lasa in lumina zilei”) este o tehnica de emailare vitroasa unde smaltul este aplicat in celule. Similara cu tehnica cloisonne, dar diferentiata prin faptul ca, email-ul nu este dipsus pe suparafata metaocica ci in decupaje a-jour, astfel incat lumina sa poata straluci prin emailul transparent sau translucid . Astfel plique-a-jour, este o versiune miniaturala a vitraliilor, fiind considerata foarte provocatoare din punct de vedere tehnic: consum mare de timp (pana la 4 luni pentru fiecare element), cu o rata ridicata de esec.

In Danemarca, miscarea Arts & Crafts a fost cunoscuta sub denumirea de “Skonvirke”, sau “lucru frumos”, iar designul bijuteriilor se baza mult pe calitatea sculpturala atinsa prin tehnica Repousse ( repoussage ) sau Chasing .

bijuterii vintage din argint

in oferta magazinului www.artantik.ro


Curentul artistic  skønvirke s-a manifetsta in randul orfevrilor danezi  in anii 1900-1925 , aceeasi perioada în care Arts & Crafts și Art Nouveau au fost populare în Europa-centrala . Piesele skonvirke erau de obicei realizate in argint, uneori decorate cu cabochon-uri din pietre pretioase si avand motive decorative precum florile sau pasarile, similare stilului Art Nouveau.

skonvirke

pandant skonvirke . atelier scandinav – in portofoliul magazinului online www.artantik.ro

 

Repousse sau repoussage – este o tehnica de prelucrare a metalelor prin care un aliaj maleabil este ornamentat sau modelat prin ciocanire pe reversul suprafetei de expunere pentru a crea astfel un design in relief fin.

bijuterii-vintage

bijuterii skonvirke – in portofoliul www.artantik.ro

Chasing – este tehnica opusa manierei repousse, iar cele doua sunt utilizate impreuna pentru a crea o piesa finisata, aceasta tehnica fiind cunoscut sub numele de embosare.

Designer-ul danez Evald Nielsen  a creat uimitoare bijuterii skonvirke , innobilate cu anturaje de  pietre pretioase sertizate in rame florale, creand astfel iluzia ca pietrele infloresc precum mugurii de flori. Multi producatori danezi precum Bernhard Hertz si Hans Hansen au utilizat serviciile unor designeri independenti, precum Nielsen, folosind apoi artizanti priceputi pentru a reproduce piesele originale la scara larga.

Probabil cel mai faimos designer danez de bijuteri, este Georg Jensen, care si­-a deschis propriul studio in anul 1904, Copenhaga,  dupa ce si-a desavarsit tehnica in atelierul orfevrului Mogens Ballin. Jensen a fost foarte influentat de formele naturale ale stilului Arts & Crafts, creatiile sale avand forme gratioase, decorate cat mai putin. Jensen a alti reputati designeri ai perioadei, precum Gabrielson Pederson, Sigvard Bernadotte, Nanna si Jørgen Ditzel, Harald Nielsen, Henning Koppel, si Arno Malinowski pentru a crea modele deosebite pentru brandul sau.

Georg Jensen  by Arno Malinowski

bijuterii apartinand studioului Georg Jensen – designer Arno Malinowski

 

In timpul celor doua razboaie mondiale, lipsa materialei prime (argintul )  , a determinat designerii scandinavi sa experimenteze si alte materiale precum ceramica, sticla, fierul si bronzul, pastrand aurul si argintul pentru intarsii si sertizari.  Un stil popular, pionierat de Arno Malinowski pentru studioul lui Jensen, a fost seria jernsølv sau “fierul argint”, de inspiratie japoneza, care implica insertii argintate pe o baza de fier oxidat.
In Finlanda, Kalevala Koru a elaborat  replici ale bijuteriilor celebre descoperite în mormintele antice, iar combinatia de traditie ornamentala si mandrie nationala a adus companiei un succes instant. Replicile antice cu influente de design modernist, creatii ale lui  Kalevala Koru, au reaprins interesul scandinav pentru bijuteriile de bronz.

In timp ce stilul incarcat al perioadei ante­belice a pierdut din popularitate, argintul emailat a fost adaptat design-ului contemporan de catre designerii Norvegieni precum Bjørn Sigurd Østern și Grete Prytz Kittelsen.

Dupa cel de­-Al II-lea Razboi Mondial, David ­Andersen a început exportul bijuteriilor produse în masă către Statele Unite, cele mai multe modele fiind simple, emailate, reprezentand fluturasi sau frunzulite. Producerea bijuteriilor la preturi accesibile, pentru consum comercial la scara larga, i-a determinat pe bijutierii scandinavi sa adopte un stil modern caracterizat prin linii curate si forme cat mai simple..

In design-ul bijuteriilor sale, Swede Wiwen Nilsson se baza pe geometria elementara  pentru a creea piese precise precum cercei din argint în hexagoane plate  sau butoni  din cristale rectangulare.

Tapio Wirkkala, bine cunoscut pentru seturile sale din sticlă, produse de firma finlandeza Littala în timpul anilor 50 și 60, a creat seturi de bijuterii moderniste cu forme geometrice bine definite, cum ar fi colectia “Silver Moon ” (Luna de Argint), in care pandativele reprezentau cercuri concentrice. Altii, precum Tone Vigeland, unul dintre cei mai faimosi bijutieri ai Norvegiei, a ales sa lucreze exclusiv cu metale, realizand bratari din argint cu modele torsadate  si cerceii buclati si spiralati tip “curea”.

f14b45e63433355334127d51e28af27c

Tapio Wirkkala – pandant in maniera ” Silver Moon”

 

Intre timp, idealurile scandinave, pastrate indelung, cu privire la democratia socială si economica au fost aduse la zi cu productia artistică a regiunii. Expozitia “H55” ținută în Hälsinborg, Suedia, în 1955 a reprezentat nexu-sul acestei gândiri, fiind focusata prezentarea unor pise de arta cu utilitate practica in gospodariile clasei de mijloc, reflactand astfel principiile egalitarianismului. Asemenea miscarii Arts & Crafts timpurii, stilul modern scandinav se caracterizeaza printr-o întoarcercerea la formele organice și o aprecirea calitatilor primare ale gemelor naturale. Spre exemplu, Elis Kauppi, fondatorul companiei Kupittaan Kulta din Filnanda, a început să folosească pietre specifice zonei geografice precum spectrolitul (cunoscut ca si labradorit) montat în cercuri simple sau în forme rectangulare.

head

Printesei Leia în filmul “Star Wars” purtand colierul ‘Galactic Tops’

In anul 1950, expunerea bijuteriilor scandinave  la Expozitia Italian Triennale, a influentat un important numar de designeri finlandezi, acestia incepand să experimenteze un stil mai avant­gardist. Björn Weckström a contribuit la stabilitatea atelierului Lapponio, datorita bijuteriilor sale turnate în metal, care uneori aveau si monturi de elemente acrilice. Popularitatea lui Weckström a fost “cimentata” după ce Yoko Ono a purtat, la bine cunoscuta emisiunea a lui Dick Cavett, un inel din argint și acril creeat de acesta. La scurt timp colierul sau, cu un nume bine gandit, “Galactic Tops” a fost ales pentru completarea tinutei Printesei Leia în filmul “Star Wars”.
Untitled-3

Copyright redactia www.artantik.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

fourteen + sixteen =